Nou vooruit, ik geef je 5 namen. Nogmaals, ik hecht geen waarde aan wetenschappers en hun feitjes op dit gebied:
Eden Naby (1942)
George Percy Badger (1815-1888)
Robert Biggs (behaalde zijn Ph.D in 1962)
Richard Nelson Frye (1920)
Robert Rollinger
Googelen doet wonderen...maar dit is wel een heel zwak namenlijstje. Ik had beter van je verwacht. Volgens mij heb je mijn vraag niet helemaal goed begrepen? Ik vroeg om gerespecteerde/erkende geleerden. Je geeft hierbij namen van onbekende zogenaamde "geleerden":
- die geboren zijn met Assyrianisme en van kleins af aan aangeleerd zijn deze te promoten.
- die getrouwd zijn met personen die een Assyrische ideologie hebben.
- die Angilicaans Engelse missionarissen zijn. De Angilicaanse kerk heeft deel van ons volk gehersenspoeld en geprobeerd de Assyrianisme weer tot leven te wekken.
- die hun naam laten misbruiken voor geld.
Eden Naby: is an Assyrian cultural historian of Central Asia and the Middle East. She was born in the once important Assyrian village of Golpashan, located outside Urmia in Iran.
George Percy Badger: was an English Anglican missionary.
Robert D. Biggs: is an Assyriology professor.
Richard Nelson Frye: is an American scholar of Iranian and Central Asian Studies. His second marriage being to an Iranian-Assyrian scholar
Robert Rollinger: deze nutteloze figuur heeft net een sletje/oplichter zijn naam (voor geld) laten misbruiken om het “Asyrianisme” te promoten. Ze hadden een hoax gepubliceerd om de mensen binnen onze gemeenschap (waaronder ook jij) meer verwarring/verdeeldheid te zaaien. Dit artikel was erg zwak en ik wist meteen dat het onzin was. Ze hadden zelfs de naam van Prof. Assad Soume Assad erin vermeld, zonder dat hij er ooit wat mee te maken had, laat staan wat over gezegd had.
Zie voor meer info: viewtopic.php?f=9&t=3910
Ik zal je nog een voorbeeld geven. Simo Parpola is ook zo’n sletje die zijn naam laat misbruiken door leugens te verspreiden. Maandelijks krijgt hij geld op zijn rekening gestort vanuit Chicago. Hij is een zogenaamde Assyroloog die de Assyrianisme wil promoten, want anders zit hij strax ook zonder werk. Dit is zelfde tactiek dat de Turken ook hanteren, door wereldwijd geleerden om te kopen, door te promoten dat de Aramese Genocide jahni nooit heeft plaatsgevonden. Moet je eens de volgende video zien, hoe die Parpola bijna staat te stotteren(van zenuwen), omdat hij niet weet hoe hij zijn leugens beste moet vertellen. Zulke figuren roepen maar wat, zonder maar ook bronvermelding erbij te vermelden (omdat ze die niet hebben). Link video:
http://www.youtube.com/watch?v=HbjfCTtcCms
Mpsme...zijn dit die zogenaamde geleerden die jou in verwarring brengen over onze geschiedenis/identiteit/afkomst?
2000 jaar geleden bekeerde een groot deel van de Arameërs zich tot het christendom. Zij wilden niets meer te maken hebben met de heidenen, en accepteerden zij de naam die al door de Grieken aan hun gegeven werd. Syriërs. Hoewel het volk nog steeds 1 was, was er in werkelijkheid sprake van twee identificaties. Het volk der Arameeër (de heidenen) en het Volk der Syriërs (de christenen).
Bovenstaande klopt helemaal. Wat ik erbij wil toevoegen: de Syriërs ontkenden niet hun Aramese identiteit en noemden zich met trots Syriërs der Arameeërs.
Aangezien "Syrisch" in Syrisch-orthodox naar een volk verwijst (identificatie 2 van volk), dan zou dat in het jaar 2000 veranderd moeten worden in Aramaic (identificatie 1 van volk).
Laten we voor het gemak even ervan uit gaan dat je hier gelijk hebt. Dan zou 'Ito Suryoyto Trisat Shubho' moeten vertaald worden naar:Aramees-orthodoxe Kerk.
Dit is grote onzin en zal nooit kunnen/mogen gebeuren. Dit zou geschiedsvervalsing zijn en dat zullen we nooit accepteren. Syrisch/Aramees is onze geschiedenis, waar we trots op zijn.
Stel jezelf verder deze vraag: Waarom wordt Mor Afrem Suryoyo vertaald als: St. Efrem de Syriër en niet als St. Efrem de Arameër?
Goh wat een moeilijke vraag zeg. Dit zou jij toch wel moeten weten? Antwoord: Omdat de Westerlingen Mor Ephrem "de Syriër" hebben genoemd. Luister aub nogmaals de video "beth sefro Afremoyo", misschien dat je dan beter begrijpt wat ik bedoel.
Waarom zijn we dan feitelijk incorrect?
Een naam moet een geschiedenis hebben in de taal dat je spreekt. Een Marokkaan gaat toch ook niet zeggen "ik ben een Magreb"? Ahuno je moet wel realistisch blijven.
Bedenk je dat een hoop uitheemse woorden ooit geen betekenis hadden in het Nederlands.
Je kunt die "inheemse woorden" toch niet vergelijken met de naam van een volk die een rijke geschiedenis heeft van meer dan 4000 jaar?
Denk aan bijv. boerka. Had je een nederlander 10 jaar geleden gevraagd wat dat betekende dat wist niemand het. Nu is dat wel anders. Of denk aan het woord 'moslim'. Waarom kan het daar wel? Waarom hebben zij hun woorden niet vertaald naar het Nederlands?
Omdat er misschien geen Nederlandse vertaling van was? Dit zijn wel een hele slechte voorbeelden zeg. Als ons volk nou in het Nederlands geen benaming had, dan had ik jou voorbeelden misschien een beetje kunnen begrijpen..
Door het woord vaak en overal te gebruiken krijg je automatisch meer bekendheid. Het probleem nu is dat ons volk zich bekend maakt naar de wereld toe onder 3 soms 4 verschillende namen.
Je spreekt jezelf tegen ahuno. Door Suryoyo in het Nederlands te gebruiken, krijgen we naast Syrisch en Aramees, nog een 3e naam erbij. Een naam die heb je om trots op te zijn. Als je een naam hebt, terwijl je niet weet wat de geschiedenis/betekenis ervan is, kun je er ook nooit trots op zijn. Waar of niet? Daarnaast kunnen de meeste Nederlanders de Aramese benaming "Suryoye" niet of nauwelijks normaal uitspreken. We moeten voorbeeld nemen van de Arameeërs in Duitsland, waar ze allen spreken van "Aramäer"!Zie deze link als voorbeeld, zodat je misschien beetje begrijpt wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=o3WFX1UxDjo
Ik heb verder een aantal vraagjes voor je mocht je reageren:
1. Kun je het onderwerp over het volk buiten beschouwing laten in je reply? Ik kan niet blijven herhalen dat ik het een nutteloos onderwerp vind. We weten namelijk allemaal waar we van afstammen.
Als er mensen op deze forum berichten schrijven waar ik het niet mee eens ben, dan reageer ik daarop, met zoveel mogelijk onderbouwing, zodat we ook van elkaar kunnen leren.
2. Wil dat zeggen dat Syrisch en Aramees ook 1 is?
Syrisch en Aramees is hetzelfde net als een vader en zoon zelfde bloed hebben.
Onze kerkleiders, geleerden en meeste mensen binnen onze gemeenschap noemen ons taal Aramees. Dus wij hebben het allemaal verkeerd, maar jij bent blijkbaar één van de weinige die het allemaal wel weet?
Cardinal Mor Ammanuel III Delly, Patriarch of the Chaldean Church of Iraq and the world: "I am a churchman, and I am not interfering in politics. We in the Church require nothing else, than the rights of our peoples requests and decisions. But I would like to state that we, Chaldeans, Assyrians, Syriacs are one people, known as the Aramean people.
Prof. William J. Fulco: "Preserve the Aramaic language and traditions at all cost! It is wonderful language that links us back to Jesus and centuries of Christian history. To lose that connection would be a tragedy."